Mensen die het eens zijn met deze stelling vinden de gevangenissen in Nederland vaak te luxe. Klopt dit beeld? Goed om te weten: de essentie van gevangenisstraf is dat je als gevangene geen vrijheid hebt. De vrijheidsberoving is de echte straf. Maakt het dan eigenlijk wel of uit of de cel bijvoorbeeld luxe is of iets minder luxe?
Sommige mensen moeten er niet aan denken een gevangene te bezoeken. Andere mensen, zoals onze vrijwilligers, doen het juist graag. Hoe is het om een gevangene te bezoeken? Is dat niet spannend? Onze vrijwilligers vinden de gevangenisomgeving in eerste instantie vaak beklemmend. Ze moeten eraan wennen. Over de gevangene die ze bezoeken, zeggen ze: “Het is gewoon een mens, net zoals ik zelf ben. Ze zijn gestraft voor dingen die ze verkeerd hebben gedaan, maar gevangenen zijn gewoon mensen in een bijzondere omgeving.”
Situaties als deze zijn heel ingewikkeld. Het is om te beginnen goed om niet te snel te oordelen. Niet over de dader, maar ook niet over zijn familie. Dat betekent niet dat je het delict moet goedpraten. Er is iets gebeurd wat nare consequenties heeft. Voor iedereen, en in het bijzonder voor de eventuele slachtoffers. Het kan gebeuren dat het slachtoffer ook bij jouw gemeente is betrokken. Heb dan oog voor het slachtoffer, en ook voor de familie van de dader. Vind je het te moeilijk? Wij kunnen je erbij helpen!
Dat is een lastige stelling. Misschien denk je wel, ik zou nooit iets doen waardoor ik in de gevangenis kom. Tegelijkertijd zijn er veel gevangenen die nooit gedacht hadden zelf in de gevangenis terecht te komen. Je leven kan zomaar ineens veranderen, zodat criminaliteit een uitvlucht wordt. Wat als je ineens in financiële problemen belandt en je moet wel voor je gezin zorgen?
In Mattheüs 25 staat ‘Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen’. In Mattheüs wordt naast het bezoeken van gevangenen ook opgeroepen om om te zien naar ‘hongerigen, vreemdelingen en naakten’. Hoort een christen gevangenen te bezoeken? Misschien niet per se. Wel is het een opdracht om oog te hebben voor mensen aan de rand van de samenleving. De vrijwilligers van Gevangenenzorg geven gehoor aan deze Bijbelse opdracht door gevangenen te bezoeken.
Is dit een naïef idee of juist een christelijk ideaal? In de Bijbel spreekt Jezus over het 7 maal 70 keer vergeven. Jezus is daarin ons voorbeeld, Hij stierf zelfs aan het kruis. Toch hoeven we niet naïef te zijn. Wanneer gevangenen een gevaar opleveren voor de samenleving is het bijvoorbeeld beter hen af te schermen. De Bijbel spreekt over gerechtigheid (straf is nodig), maar ook over barmhartigheid (een tweede kans).
Jezus heeft tijdens zijn leven op aarde heel veel mensen geholpen en genezen. De laatste mens die Jezus tijdens zijn leven op aarde heeft gered was de moordenaar aan het kruis. Criminelen komen vaker voor in de Bijbel. Mozes pleegde een moord, David pleegde indirect een moord en de broers van Jozef maakten zich schuldig aan mensenhandel. Petrus begin een poging tot doodslag. Wat heeft dit ons te zeggen?